Universell utforming i bibliotek i Akershus, Buskerud og Østfold

Foto: Jarle Nyttingnes

I 2023 gjennomførte Viken fylkesbibliotek i samarbeid med samfunnsplanavdelingen et pilotprosjekt for bedre universell utforming (UU) av folkebibliotekene i Viken.

Bibliotekene skal gi tilgang kunnskap, litteratur og være en møteplass. Målet i pilotprosjektet har vært å øke kunnskap, eierskap og samarbeid om universell utforming i folkebibliotekene. Når målet nås, kan folkebibliotekene utvikles til å bli mer tilgjengelige for innbyggerne og flere kan bruke tilbudene. Forbedret tilgang til kunnskap og informasjon for alle gir større mulighet for aktiv samfunnsdeltakelse. Innbyggere som finner fram til kunnskap og litteratur på en måte som gir mening for den enkelte, får økt mulighet til å delta i demokratiet og samfunnet

I pilotprosjektet gjennomførte Fylkesbiblioteket og samfunnsplanavdelingen, i samarbeid med OsloMet, en spørreundersøkelse om universell utforming som ble sendt til alle folkebibliotekene i Viken. I tillegg ble firmaet Universell utforming AS engasjert for å gjennomføre en kartlegging av UU-status på lokalene i tre utvalgte folkebibliotek: Hole, Nesodden og Indre Østfold Innbyggertorg og bibliotek avdeling Tomter. Funnene fra spørreundersøkelsen og kartleggingen er samlet i sluttrapporten «Bedre universell utforming (UU) av folkebibliotekene i Viken». Sluttrapporten er et kunnskapsgrunnlag som alle kan benytte seg av i videre arbeid med universell utforming i bibliotek. Lenke til mer informasjon om pilotprosjektet.

-Det er oppløftende å erfare at et lite tidsavgrenset pilotprosjekt har gitt oss et så pass omfattende grunnlag for videre læring og samarbeid om universell utforming. Men det er nå, når kunnskapen skal omgjøres til faktiske endringer, det virkelige arbeidet begynner, sier Kristine Mesgrahl, rådgiver ved Fylkesbiblioteket i Akershus, Buskerud og Østfold.

Pilotprosjektet blir videreført av Fylkesbiblioteket i Akershus, Buskerud og Østfold i samarbeid med UU-ansvarlige i fylkeskommunen. Her er noen av de planlagte aktivitetene/tiltakene i 2024:

• Orienteringssak til medvirkningsråd
    • Kompetanseheving av ansatte i kommuner og fylkeskommuner
    • «Bibliotekgeriljaen» fra Fylkesbiblioteket bruker erfaringer fra pilotprosjektet i videre arbeid ute i folkebibliotekene
    • Funn fra pilotprosjektet kobles mot regionale planverk og andre styringsdokumenter
    • Langsiktig gevinstrealisering sikres gjennom videre samarbeid, kunnskapsdeling og oppfølging

Lenke til sak om universell utforming i bibliotek i Akershus: Universell utforming i bibliotek i Akershus – Akershus fylkeskommune (afk.no)
    Lenke til sak om universell utforming i bibliotek i Buskerud: Ny rapport: Slik skal man sikre åpne bibliotek – for alle – Buskerud fylkeskommune (bfk.no)
    Lenke til sak om universell utforming i bibliotek i Østfold: Universell utforming i bibliotek i Østfold – Østfold fylkeskommune (ofk.no)

Kristine Mesgrahl,
    rådgiver, Fylkesbibliotek