Møte i representantskapet – samarbeidsavtale, evaluering, årsbudsjett og årsberetning

Representantskapsmøtet 5. juni 2026 ble avholdt ved Nordre Follo bibliotek, avdeling Ski. Nordre Follo er en sammenslått kommune, og biblioteket har avdelinger både i Kolben og i Ski. Sammen utgjør de et helhetlig og aktivt bibliotektilbud som spiller en viktig rolle som møteplass og kulturarena i lokalsamfunnet.Deltakerne fikk innsikt i bibliotekets arbeid gjennom et besøk i lokalene og en engasjerende presentasjon ved biblioteksjef Linda Rasten. Hun ga en introduksjon til bibliotekets tilbud og tjenester, og løftet frem hvordan biblioteket i Nordre Follo arbeider helhetlig på tvers for å nå ut til innbyggere i alle aldre. Presentasjonen ga et inspirerende bilde av både aktivitet og utviklingsarbeid i biblioteket.

Forside fylkesbibliotekets Årsberetning 2025

På dagsorden i representantskapet sto flere sentrale saker. Representantskapet fikk en orientering om vedtatte endringer i samarbeidsavtalen, og behandlet både årsregnskap og årsberetning for 2025. Samarbeidsavtalen er det formelle grunnlaget for organiseringen av fylkesbiblioteket som oppgavefellesskap.

I saken om endringer i samarbeidsavtalen ble det vist til evalueringen av fylkesbiblioteket som ble gjennomført i 2025. Denne konkluderer med at organiseringen som oppgavefellesskap bidrar til å styrke arbeidet med bibliotekutvikling. Evalueringen gir dermed støtte til dagens modell, og har kun ført til mindre justeringer i samarbeidsavtalen. Det er fylkestingene i alle tre fylkeskommuner som har vedtatt endringer i samarbeidsavtalen om Fylkesbiblioteket.

Årsberetning 2025 ble svært godt mottatt, og det ble gitt tydelig ros for det høye aktivitetsnivået, bredden i arbeidet og evnen til å synliggjøre resultater og samarbeid i fylkene.

I tillegg ble det lagt frem budsjettinnspill for 2027 og økonomiplanen for kommende periode. Representantskapet fikk også en orientering om fylkesbibliotekets pågående arbeid med å utvikle felles visjon, formål, verdier og arbeidsprinsipper i Fylkesbiblioteket.

Møtet på Ski bibliotek ga både faglig påfyll og rom for gode diskusjoner, og understreket betydningen av å ha et aktivt representantskap som etter hvert har fått god innsikt i arbeidet med bibliotekutvikling. I møtet ble det også gitt muntlige orienteringer om Demokratiløftet, Erasmus+ akkreditering og tildelte midler til konsortiet, i tillegg til arbeidet med felles formidlingsløsning for folkebibliotekene i Norge.

Et viktig og omfattende arbeid dette året har vært evalueringen av Fylkesbiblioteket. Her har flere målgrupper vært involvert i vurderingen av hvordan det fungerer at Fylkesbiblioteket er organisert som et kommunalt oppgavefellesskap. Denne prosessen har gitt oss verdifull innsikt i forventningene som stilles til oss, hva vi lykkes med, og hvor vi kan bli tydeligere og mer treffsikre. Evalueringen har bekreftet noe vi ser i praksis hver dag, at bibliotekene trenger et støttende og samarbeidende fylkesbibliotek for å kunne levere gode tjenester i et samfunn i stadig endring. (Fylkesbiblioteksjef Heidi Hovemoen, i Årsberetning for 2025)